Mijn favorieten

Verhuren stap voor stap

Bij het verhuren van een woning komt nogal wat kijken. Het is zeker niet zonder risico’s. Er zijn ontelbare verhalen waarin enorm mis is gegaan. Wij beseffen ons hoe belangrijk het is dat je een goede huurder treft. Het risico is nooit 100% weg te nemen, maar met de juiste werkwijze kom je al een heel eind. Wij werken er continu aan de risico’s die bij het verhuren van woningen horen, zo ver mogelijk te minimaliseren. Hieronder leggen we je in 4 fasen uit hoe wij dat doen:

 

  • Fase 1: onderzoek & prijsstelling
  • Fase 2: presentatie & bezichtiging
  • Fase 3: controle & contractafhandeling
  • Fase 4: inspectie & afhandeling

 

Fase 1: onderzoek & prijsstelling

Het verhuurproces begint bij het onderzoeken van de huurprijzen van vergelijkbare woningen in de directe omgeving. Wanneer dit duidelijk is komen we graag bij de te verhuren woning langs om een opname te doen. We bespreken jouw wensen en we bespreken de beste strategie voor het vinden van de juiste huurder. Belangrijke vragen komen aan bod, zoals: is het beter om tijdelijk of permanent te verhuren? Gemeubileerd of niet? Deze afspraken leggen we duidelijk vast op papier zodat je weet wat je van ons kunt verwachten. 

 

Fase 2: presentatie en bezichtiging

Een goede presentatie is erg belangrijk. We laten professionele foto’s maken van de woning en we maken een wervende tekst. Zodra jij tevreden bent met de tekst en de foto’s plaatsen we de woning op onze website, maar ook op de social media kanalen Facebook en Instagram. Het spreekt voor zich dat jouw woning ook op Funda terecht komt om een zo groot mogelijk bereik te krijgen.

De bezichtigingen verzorgen wij voor je. Bij grote drukte plannen we één of twee open huizen waar men vrij kan kijken. Geïnteresseerden kunnen zich melden door het invullen van een interesseformulier, waarna we samen bepalen wie van de kandidaten de beste kans maakt.

 

Fase 3: controle en contractafhandeling

Hebben we de juiste kandidaat gevonden? Dan is het zaak om alle gegevens en documenten te verzamelen en te controleren. We vragen altijd een origineel en geldig identiteitsbewijs, inkomensgegevens (bijv. Werkgeversverklaring en salarisstroken). We willen ook altijd een aantal bankafschriften controleren en we nemen contact op met de werkgever om te controleren of de kandidaat daar ook daadwerkelijk werkt. Checkt alles uit? Dan gaan we over tot het maken van de huurovereenkomst. Hierin wordt duidelijk aangegeven of het om een tijdelijk of een permanente huurovereenkomst gaat en alle andere afspraken worden duidelijk weergegeven.

 

Fase 4: inspectie & afhandeling

Na het ondertekenen van de huurovereenkomst vindt meestal de inspectie plaats. Tijdens de inspectie doen we een ronde door de woning om de staat van de woning goed vast te leggen. Dit is erg belangrijk omdat de bewijslast bij beschadigingen bij de verhuurder ligt. In het inspectierapport worden beschadigingen genoteerd en de woning word gefotografeerd. Zo is voor beide partijen duidelijk wat de beginstatus is van de woning. Ook worden de meterstanden genoteerd en gefotografeerd, zodat hier nooit enige twijfel over kan ontstaan. Beide partijen ontvangen een getekende kopie van het inspectierapport. De sleutels worden pas overhandigd indien de eerste betaling (huur en borg) is voldaan. De huurder neemt zijn intrek en onze taak zit er op! Uiteraard blijven wij beschikbaar voor eventuele vragen.